
Nú weet je het zeker; jouw product gaat dat gat in de markt vullen. Je hebt hard gewerkt aan de ontwikkeling en financiering. Tijd om je klanten te overtuigen! Met deze do’s en don’ts helpen we je graag een echt goede productpresentatie neer te zetten, waarmee je iedereen omver blaast.


Ken je doelgroep
Ken je koper. Waar, hoe, waarom en hoe vaak gaan ze jouw product gebruiken? Wat voor vragen hebben ze en wat gaan ze van je product vinden? Hoe beter jij je koper kent, hoe beter je op hun wensen, eisen en verwachtingen in kunt spelen.

Te voorbarig zijn
Zorg dat je alles voor elkaar hebt vóór je het product aanbiedt aan je klanten. Als het direct een hit is, staat alles dan klaar om een grote productie op te starten? Ben je voorbereid op kritische, zeer inhoudelijke en technische vragen? Is alles juridisch geregeld, met bijvoorbeeld patenten? Verzeker je ervan dat je op alle vlakken beslagen ten ijs komt.



Kort en krachtig
Een krachtige introductie van een halve minuut, kan meer teweegbrengen dan een uitgebreide en gedetailleerde uitleg van vijf minuten. Kom tot de kern en vertel vooral die dingen die er echt toe doen voor de klanten. Je krijgt maar één kans om een verpletterende eerste indruk te maken, zorg dat die perfect is!

Bluffen
Nooit, nooit, nooit, nóóit doen. Maak het niet mooier dan het is. Ja, je product is fantastisch en natuurlijk wil je iedereen laten weten waarom ze het moeten hebben. Overdrijf alleen niet. Hou het bij de feiten. Maak het product niet mooier dan het is, presenteer de functionaliteiten niet beter of breder dan dat ze zijn en wees eerlijk. Met bluffen krijg je vroeg of laat de deksel op je neus.



Eerst zien, dan geloven
Afhankelijk van je product en doelgroep kies je de juiste manier waarop je het product presenteert. Over het algemeen geldt; laat het zien/ervaren. Je kunt eindeloos uitleg geven over het product, men wil het uiteindelijk zelf doen/zien/voelen/proberen. Geef hen de mogelijkheid het product te zien, testen en ontdekken. Dit is meteen het juiste moment om de eerste reacties op te vangen en die feedback goed in je oren te knopen.

Na deze geweldige productpresentatie is het niet klaar. Nee, het begint pas! Zorg dus voor goede opvolging. Zo zorg je er niet alleen voor dat bezoekers het gevoel van je presentatie vasthouden, maar ook dat je fans maakt.